Kun je ook een woning (studentenkamer) betrekken zonder dat je bent ingeschreven bij bepaalde woningcoörporaties?

Ik wil na de zomer graag een kamer in Delft of Leiden. Nu heb ik wat rondgekeken op websites met advertenties voor kamers in bijv. studentenhuizen. Stel dat ik er op zo eentje reageer en men wil mij best in huis hebben, kan ik er dan (na inschrijving in de betreffende gemeente) gewoon meteen in?

Ik hoor namelijk wel eens dat je je beter zo snel mogelijk bij DUWO kunt inschrijven zodat je inschrijfduur opbouwt en dat er nog andere voorrangsregelingen zijn die te maken hebben met prioriteit voor degene met de langste reistijd... dingen die er in ieder geval toe leiden dat je niet zomaar een kamer kunt betrekken zodra je een geschikte hebt gevonden.

Hoe zit het precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat inschrijven bij DUO geldt volgens mij voornamelijk voor het zoeken naar een zelfstandige woning. Ook al zoek je daar op het moment niet naar, schrijf je in! Ik was er een jaar laat mee en daar heb ik best spijt van.

Antwoorden (2)

Ja hoor, particulieren hebben ook vaak kamers te huur en daarvoor hoef je echt niet ingeschreven te staan bij een woningcorporatie.
Vaak helpt het wel.

Ik ben destijds particulier begonnen, via een advertentie in de krant. Ondertussen was ik ook al ingeschreven bij een woningcorporatie.
Zo gauw er iets beschikbaar was wat mij beter leek dan waar ik zat, kon ik verhuizen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, je kunt particulier een kamer zoeken.
De kamers van corporaties zijn vaak wat goedkoper, groter en beter onderhouden dan woningen van particulieren, maar er zijn flinke wachtlijsten in de studentensteden. De meeste studenten beginnen met particulier huren en schuiven dan later op naar een kamer van een woningbouwvereniging, als hun inschrijfduur lang genoeg is.
Van prioriteit met de langste reisduur heb ik nog nooit gehoord, volgens mij krijgen alleen studenten die vanuit het buitenland komen voorrang bij de woningbouwvereniging omdat die echt onmogelijk heen en weer kunnen reizen.